Vyber region:
Vyhledávání:

Masáže v těhotenství

Těhotenství je krásné období v životě ženy, plné očekávání a těšení se na příchod nového človíčka. Ať už žena chodí do práce, či v době těhotenství zvolní svoje tempo a zůstane doma, mohou se v průběhu devíti měsíců objevit potíže s bolestí zad, nohou, klubů… Takové potíže jsou poměrně časté a vznikají v důsledku zvyšující se hmotnosti a změny těžiště těla i u maminek, které podobné potíže nikdy předtím neměly. K  jejich zmírnění či úplnému odstranění může pomoci masáž. Pokud se tedy nastávající maminka rozhodne podstoupit masáž, měla by dodržet následující zásady:

  • Vyhledat školeného maséra, který má s masáží těhotných zkušenosti.

  • Zvolit vhodný druh masáže – pro budoucí maminky se hodí jemnější druhy masáží zvané obecně měkké techniky (sem spadá většina relaxačních druhů masáží), dále reflexní terapie chodidel, shiatsu masáže, aromaterapie, některé druhy mobilizací.

  • Pravdivě popsat masérovi svůj zdravotní stav (potíže s tlakem, nevolnosti…), pokud jsou v průběhu těhotenství nějaké vážnější potíže, je potřeba se o vhodnosti masáže poradit s lékařem (týká se např. vysokého tlaku, častých bolestí v podbřišku, cukrovky…).

  • V den masáže a hlavně po ní mít dostatečný přísun tekutin, po masáži si nechat čas na odpočinek.

Vyloženě nevhodné jsou v období těhotenství razantní masážní postupy a všechny detoxikační druhy masáží (lymfatické masáže, medové masáže, různé detoxikační kůry), jelikož se v těle matky může uvolnit velké množství toxických látek, které přes placentu přecházejí k miminku. Stejné je to v období kojení, kdy všechny látky, které se v těle matky uvolní, mohou přecházet mlékem k miminku, takže s těmito druhy masáží je potřeba počkat až do doby odstavení miminka.

Masáže těhotných se mohou provádět na masážním stole – maminka neleží na břiše, ale na boku a masíruje se vždy jedna půlka zad a potom druhá, další možností je provedení masáže na pohodlné židli nebo na měkkém gymnastickém míči či sedacím vaku, kdy si maminka sama najde vhodnou polohu pro masáž. Volbu polohy nechává, pokud je to možné, většina masérů na budoucí mamince, vždyť hlavně ona by se měla cítit pohodlně a příjemně.

Aromaterapie v těhotenství

Jak bylo již zmíněno, dá se aromaterapie využívat i v těhotenství, její užití je potřeba svěřit odborníkovi, který se orientuje v aromaterapii. Užití některých silic není v těhotenství vhodné, a proto je potřeba správně je zvolit včetně koncentrace. Ta se používá u těhotenských masáží slabší mimo jiné i proto, že budoucí maminky jsou velmi citlivé na pachy a jejich intenzitu.

Silice se v těhotenství používají několika způsoby – při inhalaci v aromalampě, do uvolňujících koupelí či ve sprchových olejích, do krémů a těhotenské kosmetiky a ve směsi s rostlinnými oleji pro účely masáže. Rostlinné oleje s příměsí silic se také používají k šetrnému ošetření těla a k natírání na bříško, hýždě a prsa k prevenci strií. Tyto oleje se velice dobře vstřebávají a podporují elasticitu a přirozenou hydrataci pokožky.

Aromamasáž je velmi jemný relaxační druh masáže, který vychází ze švédských masáží – obsahuje dlouhé tahy souvislým tlakem, zároveň se při aromamasáži mohou stimulovat akupresurní body. Účelem aromamasáže je za použití vhodných silicí nastolit rovnováhu v organismu, rozpustit blokády jak ve svalech (na fyzické úrovni), tak uvolnit překážky, které brání správnému pohybu energie v meridiánech(na úrovni drah v těle). Zároveň éterické silice pomáhají uvolnit psychiku ošetřovaného a navodit pocit pohody.. Masáž se provádí rostlinnými oleji za studena lisovanými, které neobsahují žádné konzervanty, barviva, ani jiné přídatné látky a výborně se vstřebávají. Do těchto olejů se přidávají rostlinné silice ve velmi malé koncentraci. Ty se vybírají cíleně podle potřeby ošetřované maminky.

A jaké těhotenské potíže se dají s pomocí aromaterapie řešit? Bolesti zad a páteře, bolesti lýtek a nohou, těhotenské nevolnosti, potíže s trávením jako pálení žáhy, nadýmání nebo zácpa, nespavost , potíže s tlakem… V neposlední řadě si maminka prostřednictvím zklidnění při masáži vytváří citovou vazbu se svým miminkem a v klidu a pohodě se na miminko naladí a připraví se na jeho příchod.

Při těhotenských masážích se dá masírovat buď celé tělo, nebo absolvovat masáž jen částečnou např. záda a šíje, záda šíje a nohy, záda šíje a obličej – to již záleží na přání a potřebách budoucí maminky. Také se velmi doporučuje reflexní terapie, při které se prostřednictvím reflexních plošek na noze dá podpořit látková výměna v těle matky a dají se energeticky podpořit orgány, které jsou v těhotenství velmi zatížené (játra, ledviny, žaludek a střeva, plíce, imunitní systém). I tyto masáže je potřeba svěřit odborníkovi, jelikož některým místům na chodidle se v těhotenství u těchto masáží vyhýbáme.

Závěrem ještě malá zmínka o užití aromaterapie při porodu. Éterické silice se dají používat i v průběhu porodu a to buď do aromalampy k provonění místnosti, kde porod probíhá, nebo se dají aplikovat v masážním oleji přímo na záda popř. bříško rodičky. Vhodným výběrem silic můžeme eliminovat strach a úzkost a uvolníme psychiku rodičky, zároveň silice mohou zmírňovat bolest, podpořit stahy hladkého svalstva a tím urychlit porod. S výběrem silic k porodu Vám pomůže zkušený aromaterapeut, dula či porodní asistentka, která se o aromaterapii zajímá.


Zpracovala: Alena Laštovičková, odborný aromaterapeut. 


Pokud Vás aromaterapie zaujala a chcete ji vyzkoušet, tak jsme pro Vás připravili seznam masážních salónů, které ji aplikují.



Diskuze k článku

eva - 16.11. 2007 15:28
ahoj, moc bych chtěla poprosit o radu, jak je to s masírováním těhotných. Vím, že nás učili nemasírovat, ale co záda a šíji do třetího měsíce?? Máte nějaké zkušenosti??děkuji moc



Andrea - 16.11. 2007 17:13
Ahoj, rozhodne se nemasiruji plosky nohou, kotniky a bricho.



monika - 16.11. 2007 19:43
Nám na kurzu říkali, že nemáme masírovat ani dlaně.



eva - 16.11. 2007 21:05
jo jo, reflexka je mi jasná (plosky nohou, rukou - mohl by se způsobit potrat) ale říkala jsem si, že šíje na stoličce by měla být v pohodě a se zádama si myslím, že by neměl být do doby než bude velké bříško problém..????



monika - 17.11. 2007 16:32
Evo, moje sestra chodila na masáž zad a šíje celé těhotenství a bylo to v poho.



eva - 20.11. 2007 21:50
Moniko děkuji za zprávičku...



Táňa - 21.11. 2007 08:35
Mam odmasirovanych uz viac buducich mamiciek, dnes uz mamin. Predsa tehotenstvo nie je diagnoza, je sucastou nasho zivota a velmi zatazuje napr. pohybovy aparat. Masaz chrbta sa da robit aj vo vyssom stadiu tehotenstva - v sede. Jasne, ze maser musi byt skuseny a mat vedomosti, co moze, aky silny tlak vyvinut. Ak ma buduca mamina obavy, odporucam Bowenovu masaz, aj pri tejto je urcite osetrenie podbruska nevhodne pre tehotne zeny.



Renáta - 17.3. 2008 10:53
Dobrý den, prosím o radu, kde se dá absolvovat kurs zaměřený na masáže těhotných? Marně hledám :-) Případně poprosím o zprávu na ren.novotna@post.cz. Děkuji mnohokrát



Iva - 19.3. 2008 19:56
Rozhodně masáže těhotných neberu na lehkou váhu. Sama je nedělám, jen by mě zajímalo, kdyby přišla nějaká budoucí maminka a chtěla ulevit od bolesti, jestli jí mám říct že má teda smůlu, nebo jí zkusit pomoct. To je vše.



Renča - 22.3. 2008 10:21
Velmi by mě vzhledem k řádkům výše zajímal názor na aromaterapeutickou masáž těhotných. Děkuji



dana - 22.3. 2008 11:21
aromaterapii doporučuji,je velice přijemná hlavně pokud těhotná je term.por.



Jitka - 3.4. 2008 08:32
Masaz tehotnym delam,neni to zadna tvrda masaz,ale relaxacni,tehotne lezi ci sedi,jak jim to vyhovuje.Pouzivam pouze cisty prirodni olej a maminky jsou nadsene.masiruji dle toho,jak to citim.A jsem taky maser s trimesicnim kurzem.



Eva Machová - 4.4. 2008 10:24
Pro těhotnou je másáž jedna z velmi mála možností jak ulevit bolesti.Nesmí se medikamenty ani spousta různých bylin, které jsou kontraindikovány. Přece nebude trpět bolestí? Masáž těhotných žen je speciální péči. Masér musí znát oblasti, které se v této době nesmí masírovat a znát potřebné kontraindikace. Tato masáž dokáže navodit úlevu např. od bolesti zad, křížů, otoků či pocitu těžkých nohou. Je naprosto jedno, zda má masér třítýdenní, půlroční nebo roční kurz, ale musí tomu rozumět. Odučila jsem i několik kurzů a po prvním postavení k lehátku poznáte, jaký bude dotyčný masér. Jsou maséři , kteří po třech týdnech excelují a jsou maséři , kteří po půl roce jsou sotva průměrní. Masíruji už 18 let a těhotné ženy jsou mou běžnou klientelou.



Pavel - 4.4. 2008 10:54
Jenom něco k aromamasážím těhotných
V prvních 4 měsících těhotenství by se neměly používat tyto aroma oleje:
kajeputový, kanangový, máta peprná, geraniový, vavřínový, ylang-ylangový, čajovníkový, jasmínový raději se nemají používat žádné aroma oleje


Po celou dobu těhotenství se nemají používat tyto aroma oleje: cedrové dřevo, cedrové listí, citronela, citronová tráva, cypříšový, elemiový, estragonový, hřebíčkový, jalovcový, kafrový, kmínový, koriandrový, majoránkový, mateřidouškový, myrhový, muškátovo-oříškový, oreganový, petrželový, rozmarýnový, růžový, santalový, sarurejkový, skořicový, šalvějový, tymián červený, tújový, yzopový, zázvorový.

ředění by mělo být 1% nebo nižší
těhotná žena by jsi měla nejdříve k olejům přičichnout, protože hormonální změny ovlivňují čich a čichové preference
esenciální oleje by se neměly používat v případech, kdy by mohly narušovat účinky současných podávaných léků



Honza - 4.4. 2008 10:56
Pavle, jaký je zdroj těchto informací?



Pavel - 4.4. 2008 11:10
Je to posbírané ze zkušeností a názorů od různých masérů, co se mi podařilo kde sehnat. O této problematice je toho celkem málo tak jsem sháněl kde se dalo.
Bylo by dobré kdyby se k tomu vyjádřil nějaký dobrý odborník na aroma a odstranil případné nedostatky.



Honza - 4.4. 2008 11:11
Díky Pavle. Také budu rád, pokud se k tomu vyjádří i někdo další.



Zdena - 5.4. 2008 18:32
V knize Herbář léčivých rostlin J.Janča a J.A.Zentrich tito uvádějí: " V terapeutických dávkách je mateřídouška vhodná pro děti, staré lidi a také pro těhotné a kojící ženy". Zrovna tak se doporučuje meduńka : "Droga je vhodná i v době těhotenství a kojení". Ani třezalka,není mezi kontraindikacemi v těhotenství,ale je např. zakázána u těchto chorob: těžší forma cukrovky, pylová alergie,nízký KT a nádorová onemocnění.



Pavel - 8.4. 2008 20:47
No a o tom to právě je. Když jsem shromažďoval a sháněl dostupné informace tak jsem narážel také na protiklady. A tady u mně zvítězil zdravý rozum: "když jsi nejsi jistej dej to raději do kontraindikací než aby jsi ublížil). Proto budu vděčný za všechny poznatky.



Renáta - 14.4. 2008 16:42
Na stránkách Asociace českých aromaterapeutů http://www.aromaterapie.cz/ naleznete mimo jiné článek na toto téma. Menu.. články... Aromaterapie v těhotenství a během porodu. Další tip http://www.zrozeni.cz/, článek Aromaterapie v těhotenství, kde autorka výslovně uvádí tyto kontraindikované EO v těhotenství: ANÝZ, BAZALKA, CEDR, CYPŘIŠ, DOBROMYSL, FENYKL HOŘKÝ, HŘEBÍČEK, JALOVEC, JASMÍN, KADIDLO, KAFR, LIBAVKA, MAJORÁNKA, MÁTA POLEJ, MYRHA, PELYNĚK, PETRŽEL, ROUTA, ROZMARÝNA, SASAFRAS, SATUREJKA ZAHRADNÍ, SKOŘICE, ŠALVĚJ LÉKAŘSKÁ, TŮJE, TYMIÁN, VERBENA, YZOP, ZÁZVOR
a přidává vyčerpávající informace ohledně možností využití aromaterapie v těhotenství.



Iva - 14.4. 2008 18:16
Četla jsem, že se nesmí používat růže - ale jen zpočátku těhotenství. Takže v pozdnějších měsících se používat může. Je lepší víc ředit se základním olejem. Mandarinku doporučují snad jako jedinou bezproblémovou. Můžete doporučit nějakou další esenci, která se dá (naředěná) použít?



Eva Machová - 24.4. 2008 20:33
Já v těchto případech používám pouze klasický dětský olejíček. Velmi dobře se s ním masíruje a svou úlohu tedy splní.



Petr Němec - 30.4. 2008 22:15
Já používám 100% kokosový olej který je super i na pokožku u budoucích maminek a předchází se strijím.



Lída - 16.7. 2008 10:45
Ahoj, já masíruju několik těhotných...a můžu říct že jsem si dovolila je i nabaňkovat v oblasti beder. a po několika masážích se jim ulevilo zcela. Nedám na baňky dopustit:-)ovšem do třetího měsíce bych to nepokoušela, je to kritické období, kde se energie utváří, a takzvané upouštění energie, není vhodné v tomto období...ale masáž v oblasti hrudníku udělá stejně dobře s velikou úlevou pro těhotné.



Lucie - 22.10. 2008 10:32
tak na bedra bych rozhodně baňky nedávala! bederní oblast ke kontraindikována z důvodu nebezpečí příliš velkého prokrvení dělohy, pokud masírovat pak jedině velice velice jemně, spíš hladit. baňky vůbec!!!



Ketynka - 19.11. 2008 08:23
ahoj, masírovala jsem těhotnou v osmém měsíci, ale pouze bedra a velice jemně - nemám žádné zkušenosti s masírováním těhotných, vše dopadlo dobře a těhotné se velice ulevilo od bolestí. Nyní mám mít maminku, která je těsně před porodem a chtěla by masírovat šíji, přečetla jsem s v příspěvcích, že jí masírovat mohu, ale zase s citem. Ráda používám baňky, ale nejsem si jistá, zda by na šíji těhotné neublížily. Prosím o radu. Dále bych se chtěla zeptat, že při Breussově masáži se používá třezalka a mám s touto masáží velké úspěchy, ale nikdy nejsem nevěděla, že by třezalka vadila při nízkém tlaku. Všechny moje klienty jsou nízkotlaké a žádné problémy neměly, teď jsem z toho zděšená a nejistá, zda mám třezalku dále používat, prosím tadé o radu. Děkuji Ketynka



Míša - 19.11. 2008 17:14
ahojky,též se mi hlásí těhulka asi v 7.měsíci.Šíji masíruji v sedě,ale nevím jak na jemnou masáž těhotných v oblasti beder.Jestli též v sedě nebo opatrně na boku.A jaké používáte olejíčky?,myslím ,že zvolím jemný dětský olejíček, ten nemůže nikterak uškodit a ůkol myslím si ,že splní,nebo máte někdo jiné lepší zkušenosti?



Petr Němec - 20.11. 2008 09:28
Ahoj Míšo,
ideální je masírovat budoucí maminky v pokročilém stádiu těhotenství na masážní židli. V poloze na boku se moc neuvolní a neni to pro ně ani moc příjemné. K masážím používám čistý kokosový ole, dětský olejíček je také vyhovující.
Hodně úspěchů přeje Petr



mila - 26.11. 2008 15:46
mam ze sebou 35 let praxe.Celou dobu jsem se zabyvala neplodnosti paru.Moje zasada byla a je ,,nemasirovat tehotne,,a neordinovat zadne aromaterapeuticke prisady do koupely,caje.Pokud jsem mela tehotnou maminku,vse jsem ji vysvetlila a v pripade jsem ji mohla poskytnout jen lehkou masaz sije.10 min.Vse zalezi na tom,kam je maser schopen zajit.Jak dokaze odhadnout situaci atd.Vse je o individualnim pristupu.Bankovou terapii se zabyvam leta,kdy jsem pouzivala sklenicky a nahrivani ze svicky.To me naucila moje babicka.Pamatuji si na slova jednoho lecitele,kteremu lidi rikali,,andelickar,,.Ten rikal,ze mu staci na to smes bylin a banky.Vse ma svuj rub a lic.Pokud maser chce pracovat na profesionalni urovni,musi vedet do ceho se muze pustit a kde ma ustoupit.



leona - 9.1. 2009 19:29
Mám za sebou už několik masáží těhotných, držím se pravidla , že nemasíruji těhotnou v prvním trimestru,je to nejrizikovější období,od čvrtého měsíce masíruji, ale nikdy ne nohy a bříško ( klasikou ), na nohy je výborná lymfatická masáž ( otoky , statické odlehčení ), co se týče zad a šíje - provádím na židli. Oleje používám buď mandlový nebo kokosový, nepoužívám jiné silice. Viz otázka : Jaké silice nepoužívat v těhotenství ? Viz všechny aromaterapie- knihy, tam se dozvíte, které se nepoužívájí a další skvělé informace pro vaší praxi.



roman - 10.1. 2009 11:57
shiatsu-shin tai
já to dělal na základě diagnostiky s tím, že vynechávám kontraindikované body u těhotných, jinak jsem chodil masírovat paravertebrální svaly do nemocnice, kde byla moje žena v rizikovém těhotenství a u toho jsem tam projel i holky na pokoji. krční páteř bývala nejhorší. diagnostika a znalost akupunktury mi v tom velmi pomáhaly...
ctím pravidlo že to musí být velice jemné, bez jakéhokoli tlaku či invaze.pak je tobezpečné. také jsem se seznámil s knihou aromaterapie v těhotenství a jsem v tomto oboru opatrný v použití olejů...
jinak mám velmi dobré zkušenosti, dokonce je několik případů kdy předchozí neprůchodná pánev po ošetřeních vyůstila v normální porod bez komplikací...je to radost když vám ty maminky pak děkují



jana - 26.1. 2009 13:32
Porodní asistentka nám ukazovala lehkou masáž zad, kterou jsme si dělali navzájem. Jemně hladit dlaněmi kříž nebo přejíždět malými míčky po kříži, páteři, po hýždích. Výborná poloha je na všech čtyřech, ideálně ruce a přední část těla opřená o overball.



Jitka* - 11.2. 2009 13:56
Dobrý den,
velice bych chtěla poprosit o radu a informaci. Chodím na lymfatické masáže a již od počátku kůry jsem byla těhotná, ale nevěděla jsem o tom. Nyní jsem byla již po čtvrté a s paní masérkou jsme polemizovaly nad tím, zda je vhodné v těhotenství tento druh masáží podstupovat. Ona si nebyla zcela jistá, ale již měla informaci, že je to i doporučování.
Jsem v prvním trimestru a po žádné masáži jsem necítila jediný problém. Ani nyní, když mám těhotenství potvrzené, nemám žádné zdravotní obtíže.
Mohu tedy dále chodit na lymfatické masáže?
Mockrát děkuji za odpověď.



Petr Němec - 11.2. 2009 19:02
Milá Jitko, nejvhodnější bude tuto otázku směřovat na vašeho lékaře. Názory na masáže v těhotenství se velice různí. Já sám většinou budoucí maminky neodmítám, chci ale po nich aby věc konzultovali se svým lékařem. Petr



Jitka* - 16.2. 2009 18:17
Dobrý den,
moc děkuji za odpověď. Na lymfatické masáže jsem začala chodit kvůli pročištění organismu po zánětu žlučníku, slinivky a žaludku (po 6 měsících od problémů). Už první masáž byla v době mého těhotenství, ale žádné reakce jsem nesledovala.
Již jsem hovořila se svým lékaře a ten mi doporučil, abych je přerušila. Tak tedy dám na jeho rady. Doufám, že se k nim budu moci brzy vrátit, abych svoji "očistnou kůru" mohla dokončit.



Petra - 16.3. 2009 12:22
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Mám jít po měsíci na masáž baňkami, ale nejsem si jistá jestli nejsem v jiném stavu. Mohla by masáž ublížit, v případě, že bych byla těhotná.Předem děkuji za odpověď.



Iva.M - 18.3. 2009 19:46
Raději počkejte, až si jistá budete.A pak se na to zeptejte svého ženského lékaře.



Andrea - 26.3. 2009 21:05
Dobrý den,
jak to je s těhotenstvím u masérek?
Mohu masírovat, pokud jsem těhotná?
Děkuji za názor.



Monika - 1.4. 2009 21:53
Dobrý den,prosím o kontakt na kurzy masáží pro těhotné.(čechy...Praha,Plzeň..) Děkuji



Markéta pro Andreu - 7.4. 2009 13:44
Jako těhotná jsem masírovala do 9.měsíce.Pokud se cítíte dobře, neunavuje vás to ani nevysiluje a těhotenství probíhá jak má, není důvod nepracovat. Jen opravdu zvolněte a nestresujte se. Já si pustila relax. hudbu, udělala atmosféru se svíčkami a mám klidné miminko.:) PS: záleží, jak vám vyroste bříško, abyste na klienta dosáhla.



Andrea Markétě - 8.4. 2009 16:28
Děkuji moc za odpověď, uvidím, jak to bude probíhat.
Přeji hodně úspěchů v práci i doma.



Ivča - 29.4. 2009 18:27
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak masírovat těhotnou - je to moje první těhotná klientka po 3 letech praxe, zkušenosti nemám, přeje si baňkovou masáž - měla bych jí ji rozmluvit?
Případně co doporučnit jiného, problémy se zády má velké!
Děkuji



Iva.M - 30.4. 2009 18:56
já bych jí asi poslala zeptat se svého lékaře- gynekologa, zda by jí masáže doporučil.Pak by také záleželo na tom, v kterém měsíci těhotenství dotyčná je.



Monika - 15.5. 2009 13:23
Dobrý den,hlásí se mi na masáž těhulka v šestém měsíci, ztěžuje si na "těžké nohy" a bolesti zad.Nemám zatím s masáží těhotných zkušeností, proto prosím o radu. Myslela jsem, že provedeme lehkou masáž lýtek , šíje a zad neutrálním olejíčkem.Nebo jí to mám raději rozmluvit? Děkuji za radu.



Petr Němec - 17.5. 2009 19:46
Ahoj Moniko, důležitý je zdravotní stav klientky. Já po nich většinou chci ať masáž konzultují se svým lékařem. Jinak jí každopádně určitě masáží ulevíš. Já osobně masíruji budoucí maminky až do porodu. Vyhni se akorát oblasti beder. Petr



Diana - 3.6. 2009 10:32
Milí kolegové, ráda bych vás poprosila o radu. Masíruji necelelého půl roku a nemám žádné zkušenosti s masáží těhotných. Nyní se mi přihlásila klientka v prvním měsíci těhotenství na celkovou havajskou masáž - obdržela dárkový poukaz. Doporučila jsem jí, aby nejdříve zkonzultovala masáž s lékařem a uvažovala, že bych provedla masáž ne v takové intenzitě a zkrátila bych časový úsek. Nejsem si však jista, kterým všem partiím jsem nucena vyhnout se při masáži. Pár rad jsem vyčetla z komenářů, ale názory se opravdu velmi různí. Děkuji za radu. Diana



Markéta Dianě - 8.6. 2009 21:22
Těhotenství není celková kontraindikace, ale masáž a zvláště v prvním trimestru bych provedla jen po její konzultaci s lékařem. V této době se může opravdu stát cokoli. Je to pro váš klid. Určitě se vyhněte bříšku a chodidlům.A nepoužívat silice nevhodné v těhotenství (šalvěj, máta....)



Diana - 8.6. 2009 22:51
Markéto, děkuji za radu. Klientku jsem již požádala o konzultaci s lékařem. Máte pravdu, že budu klidnější, až budu znát ještě jeho názor. Silice nevhodné v těhotenství jsou zmiňované výše, takže se budu řídit radami zkušených kolegů (včetně Vašemi):-) Diana



Pavel - 31.7. 2009 12:50
Dobrý den, asi se budu ptát hloupě, ale píše se tu o používání olejů - chci se zeptat jak je to s mazáním těla různými olejíčky - manželka nepoužívá klasické krémy ale olejíčky (firmu si nevzpomenu...) - mám se obávat něčeho? díky za odpovědi



Gabriela - 3.8. 2009 13:25
ahoj vsem, nevite zda nekde poradaji kurzy masaze pro tehotne, docela by me to zajimalo bliz. diky



Alena - 13.8. 2009 15:11
Dobrý den, připojuji svojí odpověď pro Pavla. Pokud vaše manželka používá kvalitní oleje za studena lisované, je jejich užití naprosto v pořádku.Ty totiž neobsahují žádné konzervanty, barviva ani jiné přísady. Doporučuji kupovat u firem, které se specializují na přírodní kosmetiku a aromaterapii.Složení by mělo být vždy na výrobku uvedeno česky popř. latinsky. Co se týče krémů, je krém vlastně spojením oleje a vody za použití emulgačního prostředku, který vše spojí do krému. Navíc krémy ještě obsahují další přísady včetně konzervačních prostředků, aby déle vydržely.



Alena - 13.8. 2009 15:18
Gabrielo, kurzy na masáže těhotných pořádá např. asociace českých aromaterapeutů, jeden takový zaměřený na péči o ženu v těhotenství bude ,myslím, v říjnu. Je možné najít na stránkách www.aromaterapie.cz



Zdena - 19.1. 2010 23:05
ahojky, mam dotaz,nevim jestli muzu jit v tehotenstvi na masaz lavovymi kameny(zada). Prosim poradte, diky.



Petr Němec - 20.1. 2010 12:24
Ahoj Zdeno, nevím v jak pokročilém stádiu těhotenství jsi, ale já bych nedoporučoval. Dopřej si spíš masáž pro těhulky nebo případně lymfodrenáž nohou. Petr



Zdena - 20.1. 2010 18:17
Diky moc.Jsem v prvnim trimestru.normalni masaz zad taky, ne?
Uz jsem se objednala na lavove kameny 30 minut a normalni masaz zad 30 minut, tak ty kameny zrusim a ta normalni snad nevadi?Nechci jim to rikat, ze jsem tehotna, protoze tam chodi kolegyne z prace a ty to jeste nevedi.



Jana - 27.1. 2010 11:12
Zdeno, klasická masáž určitě nevadí. Jsem fyzioterapeut a s těhulkama pracuji již několik let. Masáž lávovými kameny se nedoporučuje v průběhu celého těhotenství. Nebojte se a tu masaz si paradne uzijte :-)



Katka - 11.2. 2010 16:06
Zdravím, ráda bych se zeptala, jak je to s bodama na ramenou, jsou tam prý dolíčky, které dokáží vyvolat porod. Říkal nám to učitel, když jsem se školila na Havajské masáže. Ráda bych se dozvěděla víc, jak to funguje, mam měsíc do porodu a pokud by se tím dala urychlit třeba první doba porodní, určitě bych to na sobě vyzkoušela. Nebo ten porod tím můžu jen vyvolat? Děkuju předem za info, hezký den.



Jana - 12.2. 2010 13:09
Katko, na ramenou nevim, ale mohu vam doporučit 4.bod drahy tlusteho streva. Je na ruce ve svalove casti mezi palcem a ukazovakem. Najdete ho na kazde mape, kde jsou znazorneny meridiany.Tento bod pusobi proti bolesti a zaroven pomaha odchodu z tela ven. Proto se nesmi pouzivat u tehotnych, ale pri porodu je plne indikovan. Jinak si muzete pomoci jeste homeopatiky, o tom vice na http://www.vseprozdravi.cz/homeopatika-monokomponentni/tehotenstvi-a-kojeni.html
Hezky den a pohodovy porod :-)



JiriN - 13.2. 2010 12:54
Dobrý den, na těch ramenou jde o 21 bod na dráze žlučníku a v době těhotenství jsou kontraindikovány, protože můžou vyvolat předčasný porod, případně potrat. Při porodu jako takovém můžou pomoct, ale ne samy o sobě, pouze když jsou masírovány po jiných bodech, které ženu na porod připraví. Samostatně můžou více uškodit než pomoct. Též přeju pohodový porod.



Katka - 17.2. 2010 19:43
Paní Jano, mockrát děkuji za rady a tipy.



Blanka - 10.5. 2010 12:45
Dobrý den,masírovala jsem již pár budoucích maminek, vynechávám pouze první tři měsíce, ale problém je že některé mi po masáži přišly za dva týdny že jsou těhotné,a to žádná z nás ovšem nepozná. Tudíž jsme 3 měsíce vynechaly a pokračovaly potom dále ale jen v sedě, dolní část páteře nevynechávám ale zde netlačím,jen lehce "prohladím" a ten čas ji nabídnu masáž dolních končetin.Vejdeme se do stejné časové relace tedy si neúčtuji více a jsme spokojené obě. Pokud chce maminka vonět používám již několikrát zmíněný kokosový olej ale pouze v případě pokud ji nevadí, jinak používám dětský olejíček.



Blanka Filipiová - 10.5. 2010 13:09
Ještě bych chtěla dodat, v žádném případě neprovádějte reflexní masáž.Silným ovlivněním reflexních bodů by jste mohli vyvolat potrat nebo předčasný porod.Bříško lehce také můžete,pomůže mamince zlepšit peristaltiku střev a proti vzniku strií :-)



Lenka - 15.5. 2010 19:59
Absolvovala jsem kurz těhotenských masáží u Jany Hašplové - těhotenská aroma masáž je soubor hmatu hlazení a hýčkání. Nejedná se v žádném případě o reflexní terapii ani masáž! Budoucí maminky jsou velmi spokojené a při pravidelných masážích nemají bolesti zad a jsou v pohodě - oleje si vybírají podle stupně těhotenství a hlavně podle vůně. Než obstřiky, tak raději doporučuji dobrou masáž - a to nejen u těhotných.



Lucie - 7.8. 2010 14:07
Ja mam odmasirovano radu tehotnych, masirovala jsem je vzdy od zacatku az temer do porodu, a vsechny mely bezproblemove tehotenstvi a stejne tak i porod. V pokrocilem stadiu masiruju vleze na boku ve "stabilizovane poleze"-jen spodni ruka je pod hlavou,klientka je podeprena polstari a citi se velmi pohodlne, spis si stezovaly,ze je nekde masirovaly v sede a bylo to nepohodlne. Masaz je velmi podobna klasicke masazi,jen je mnohem mensi tlak,vynechavam nektere hmaty jako tepani a velmi jemne masiruju oblast beder. V pripade potreby masiruju i velmi jemne chodidla a nohy. Pouzivam neutralni olej nebo kokosovy- aroma jen pokud si to vyslovene preje.



Katy - 3.9. 2010 09:32
Dobrý den, jsem v osmém měsíci - mám poukázku na Thajskou masáž - zvažuji, zda-li nejít na thajskou aroma masáž pro těhotné, nevím, zda-li mají v daném studiu certifikát na masáže - Thai massage v Celetné. Nemáte s tímto někdo zkušenosti? Co byste mi doporučili. Ještě jedna věc - nemám bolesti zad, je to spíše otázka relaxace..... využítí poukázky... Děkuji Katy



Alena - 8.9. 2010 09:37
Ahoj Katko, klasickou thajskou masáž bych nedoporučila, je to soustava masážních tahů spojená s protahováním a rozcvičováním a zdá se mi tak krátce před porodem příliš razantní. Navíc mám zkušenost, že thajky většinou nerozumí a nemluví česky ( někdy ani anglicky) a v tvém případě by bylo potřeba se předem domluvit, co je vhodné a co ne. Doporučila bych lehčí a spíš relaxační masáž. Pokud poukázka platí delší dobu, určitě ji využiješ po porodu, tam už by problém být nemusel. Hodně štěstí Alena



Hanka - 15.9. 2010 21:34
Ahoj všichni, jsem v 8 tt a mám jít na klasickou thaiskou masáž, čemu by se masérka měla vyhnout? díky za odpověď.



Petr Němec - 16.9. 2010 08:54
Ahoj Hanko, s thajskou masáží nemám až tak velké zkušenosti, ale raději bych ji v těhotenství neabsolvoval. Doporučoval bych spíše masáž určenou pro těhulky, případně lymfodrenáž nohou, jestli již natékají. Nic nedáte za to, když proceduru zkonzultujete s Vašim lékařem. Petr



Andrea - 12.10. 2010 12:38
Ahoj, jako svtební dar jsme dostali Krkonoše lízně Libverda, kde jsou pro nás připraveny masáže jako medová, čokoládová, kameny, klasika,výřivka.V tomto termínu budu v18týdnu těhotenství. Co si mám raději odříci nebo usměrnit. Díky moc...



Lucka - 14.10. 2010 11:30
Pro Andreu: určitě bych nepodstupovala medovou masáž a lávové kameny jenom na šíji, na záda bych je radši nedávala. Čokoládu a klasiku podle dohody s masérem, který tam bude pracovat.



lenka - 10.11. 2010 20:12
Paní Andreo kde jste vzala, že se rozhodně nemasírují plosky nohou?? V ÚVODU JE TAKÉ PSÁNO,ŽE MASÁŽ PLOSEK NOHOU JE VHODNÁ.určitě ne reflexka jako taková,ale masáž chodidel je velice oblíbená a klientky ji vnímají velice pozitivně.



Jarka - 15.11. 2010 19:48
Dobrý den, v prosinci se mám zúčastnit kurzu Dornovy metody a Breussovy masáže. Zjistila jsem ale, že jsem těhotná a v té době budu asi na začátku 3.měsíce, tak nevím, jestli to nemám zrušit a raději kurz neabsolvovat?



Alena - 6.12. 2010 14:13
Dobrý den,
doporučuji se předem poradit s lektorem kurzu. Obě metody pracují přímo na páteři a většinu času také coby klient strávíte na břiše. Osobně si myslím, že není vhodné tyto metody v těhotenství používat, pokud k tomu není závažný důvod.



Grétka - 18.1. 2011 18:08
Dobrý den, prosím o radu... ne každé mamince je příjemná masáž šíje či zad na klekačce kvůli velkému bříšku :-( I mě otěhotněla klientka a přihlásila se mi ve 4měs na masáž. Poradíte jak to praktikujete vy *kolegové*? Někdo se zde zmínil v leže na boku, po namazání jedné strany zad si maminka lehne opačně? Jde o to, aby to bylo příjemná nám oběma, jestli mi rozumíte. A prosím jak dlouho by měla masáž trvat? Děkuji :-)



Maki - 28.1. 2011 12:53
Grétko, provádím masáže těhotných. Od prvního trimestru až po konec těhotenství. Maminky vždy leží na boku. Podepřenou hlavu polštářem a ruku pod hlavou. Pokrčené nohy a mezi koleny polštářek. Masíruji jen velmi jemnými tahy, namasírují se tak celá záda. Je to trochu náročnější pro masérku, protože je v předklonu. pro všechny ale doporučuji toto:http://www.dailymotion.com/video/x63747_massage-du-dos-pour-femme-enceinte_lifestyle , je tam krásně vidět jak se může taková masáž provádět. Z olejů doporučuji třeba kokosový olej, nebo mandlový s max 3 kapkami mandarinky, nebo pomeranče i jiné lehké citrusové vůně, vždy se zeptat maminky, jestli je směs příjemná. moje masáž trvá asi půl hodiny na boku a pak udělám zvlášť ještě šíji v sedě na lehátku.Jedná se také ale jen o jemnější variantu masáže.nestimulovat žádné body, u kterých si nejsi jistá. Bod uprostřed ramen, kotníky, pata atd...



Grétka - 1.2. 2011 20:42
Maki, MOC děkuji za radu a pěkné video, jste moc hodná a vážím si pomoci od *kolegyňky* :-)



Maki - 2.2. 2011 15:18
není zač, pro maminky je úleva důležitá:) tak ať se daří...



Jana - 14.2. 2011 15:55
Ahojky, masíruji již několik let a také jsem se setkala s několika těhulkama. Razím teorii - co je příjemné mamince, je příjemné miminku. Moje zákaznice byly vždy spokojené. Masáže jsem dělala v leže na boku, šíji v sedě a vynechávala jsem rychlé tepací hmaty. Nedělá se masáž velkou silou. Občas jsem si sedala na židličku za maminu. Je to méně pohodlnější masáž než klasická, ale zářící obličej budoucí maminky za to stojí. :-)



Alena - 25.2. 2011 13:36
ahoj, můžete mi prosím někdo napsat proč se nemá na masáž v 1. trimestru. Nyní jsem v 15tt, asi v 11.tt jsem na masáži zad a šíje byla. Nevěděla jsem, že bych neměla, masérka říkala, že těhotenství nevadí. Teď mám strach,zda to neublížilo miminku.Vůbec ani netuším, čím mě masírovala...



Petra - 27.2. 2011 14:07
Alenko, ničeho se nebojte. Vaše masérka určitě věděla co dělá, na začátku se nemasíruje hlavně tzv "pro jistotu".Později je potřeba pohlídat si místa která by se neměla příliš stimulovat aby se nevyvolal předčasný porod.Pokud máte masáž bez problémů už měsíc za sebou, buďte naprosto v klidu. Spíš by Vám teď víc přitížilo se zbytečně nervovat...Hodně štěstí!



Pavlina - 20.9. 2011 14:20
byla jsem v patem mesici tehotenstvi na masazi udajne "pro tehotne". Maserka provadela hlavne bankovani a to na stolicce v cele oblasti zad, tedy i sije a beder. Bylo to pro me velmi bolestive, motala se mi hlava a mela jsem neprijemne pocity. Upozornila jsem maserku, ze mi neni dobre, ale jen mi dala dychat na ubrousku nejake silice. Musim rict, ze uz vickrat bych tam nesla. Ani bolesti zad mi po teto masazi neprestaly. A tak jsem radsi trpici tehotna.



pája - 31.10. 2011 23:05
Pavlínko,tak to je síla!Každý masér by měl klientovi naslouchat,obvzlášt´ u těhotných a pokud se necítí dobře,tak skončit, nebo zmírnit tlak.Já těhotné masíruju na klekačce, dokud to nevadí bříšku,jemně šíji,ramena,pokud jsou bolesti kolem lopatek,tak jemně obankuju,bedra mírným tlakem.celkově by měla být masáž příjemná a to nejen u těhotných.Přeju bezproblémový porod a hodně radosti s miminkem!



míša - 10.11. 2011 21:39
Paní andreo , na kurzu pro těhotné(od profesionálních zdravotníků) nás učili masírovat i kotníky i plosky..tak si tady nevymýšlejte.Neprovádí se mačkání akupunkturních bodů a reflexka..ale jemná masáž chodidel a kotníků se naopak doporučuje.



machy - 9.12. 2011 17:33
Já o masážích těhotných mnoho nevím, ale logickým uvažováním chci napsat toto. Těhotenství je velmi ošemetná záležitost v životě ženy a proto bych byl hodně opatrný. Každopádně v 1. trimestru bych s masážípočkal, protože je to nejdůležitejší období v těhotenství, kdy dochází k vývoji všech orgánů atd. Asi bych se domáhal vždy doporučení gynekologa. A jakým olejem masírovat? Já bych masíroval vždy nějakým neutrálním olejem, třeba zmíněným dětským olejem kvůli možným alergiím na nějakou přísadu. Protože aby vám těhotná na stole najednou měla nějaké dýchací potíže nebo něco jiného, to není ožné. Takže zastávám názor, vžždy na doporučení lékaře a netečným olejem. Nebo by měla spíše těhotná žena v případě nějakých bolestí podstoupit cvičení pod odborným dohledem. Domnívám se, že masér není odborný dohled.



Jana - 14.12. 2011 21:36
Mě teda také na kurzu učili, že se nesmějí masírovat kotníky zvlášť ke konci těhotenství, protože se tam klientkám hodně hromadí lymfa a mohly by předčasně začít rodit.



Nikola - 6.1. 2012 15:20
Ahoj...prosím o radu. Kojim,můžu si nechat udělat masáž zad??? Slyšela jsem, že mohu přijít o mléko a navív jsem 14dní po porodu, přesněji po císařském řezu. Tak se raději ptám.



Petr Němec - 6.1. 2012 18:18
Hezký den Nikolo, na částečnou masáž (tedy záda, šíje) si můžete s klidem zajít. Jestli si ještě nemůžete lehnout na bříško, určitě najdete maséra se speciální klekačkou. Užijte si masáž Petr



Nikola - 7.1. 2012 19:24
Děkuji za odpověď :-) ...



Pet´ka - 24.1. 2012 09:23
Ahoj. Já jsem pro masáže maminek,záda jsou velice namáhané se zvětšujícím se bříškem.Masáž se provádí s citem a ohledem na pocity maminek.nepoužívám žadné silice.masáže těhulek si velmi užívám mají nádhernou energii. Je to obohacující pro nás obě.Zážitek Pavlínky popsaný výše by se neměl stávat ani netěhotným!!!!! natož pak citlivým těhulkám. Masíruji i kojící maminky zase vsedě a bez silic.Doporučuji se zetat se svého gynekologa.



Jana - 10.2. 2012 11:55
Já osobně těhotné masíruji, je to především relaxační masáž používám i hmaty s havajské masáže (jeto pro maminky hrozně příjemné) a osobně mám i skvělou skušenost s mazáním bříška :) Né masáž! , ale jen jemným krouživým pohybem hladím a mažu kokosovým olejem (jako když si těhulky mažou bříško aby neměly strie), mimka jsou potom občas takoví živoušci a cítím jak se tam vrtí. Používám BIO kokosový olej takže žádná chemie nebo nic co by mohlo uškodit. Přijde mi takové divné když jde těhulka na celkovou masáž a já bych se úplně vyhnula bříšku, takhle mají pocit celistvosti masáže. Přeci když je žena těhotná a maže se doma mlékem, krémem nebo čímkoliv jiným tak taky nevynechává nějaké části těla. Takže si myslím, že když si platí za celkovou masáž, tak je dobré partie které se nesmějí masírovat, alespoň "namazat, pohladit" těhotná potom nemá pocit jako by na ní masér šetřil olejem a odbyl jí! :)



machy - 21.2. 2012 11:50
Kokos není sice chemie, ale stejně bych byl opatrný na možnou alergii.



Pet´ka - 29.2. 2012 07:20
Není to Jani trochu náročné ta celková masaáž? Myslím pro těhulky,



Jan Samiec - 16.5. 2012 21:34
Využívám na začátek hmatů z masáže Shiatsu v kombinaci s olejovou masáží. Těhulky leží na boku nebo na zádech. V podstatě se dá na tři otočení namasírovat celé tělo. Na jednom boku jedna půlka zad, ruka a boční fascie nohou, na druhém boku druhá polovina. Mezi koleny a pod hlavou polštářek tak aby bylo mamince pohodlně, tělo je zakryto dekou odkryty jsou pouze masírované partie aby mamince nebylo zima. Potom na zádech nohy a na závěr na zádech šíji a dekolt. Používám základní mandlový olej šetrný vůči miminku, nedráždí pokožku maminky a krásně ji zvláčňuje.



Janečka - 13.6. 2012 21:27
Mám možná hloupý dotaz, a to zda může nějak ublížit, když mi manžel jentak masíruje chodidla nohou. Není žádný masér, dělá to podle svého uvážení a je to pro mne strašně příjemné. Jsem ale ve čtvrtém měsíci a dozvídám se, že by se to nemělo. Díky moc za odpověď.



Jan Samiec - 14.6. 2012 11:11
Kontraindikace masáže těhotných je pouze v období prvního trimestru těhotenství. Ti, kteří vám tvrdí, že by se neměly masírovat plosky nohou, zcela jistě mají zkušenost s reflexní terapií plosek nohou, u níž byste to jistě příjemně nepociťovala. Vyvíjí se při ní obrovské dobové tlaky do šílené bolesti, kdy to člověkem projede od paty až k hlavě, čím se stimuluje energie vnitřních orgánů. A pokud se to umí tak to může pomoci, ale když ne tak jako se stalo jednou mně, kdy se mně masérka snažila přesvědčit že mám problém se žlučníkem a spustila mi žlučníkovou koliku kterou doprovázela jak už to u žlučníkové koliky bývá regulérní zimnici, kdy jsem myslel, že je to moje poslední hodinka. Podobně se pokoušela o mou prostatu a v té mi potom bublalo ještě čtyři dny. Nikdy jsem samozřejmě s ničím podobným problémy neměl, ona t citlivá místa můžou naznačovat na oslabenou funkci daného orgánu v důsledku jednostranného zatěžování organismu ( u žlučníku je to psychika, kdy pokud pracujete s lidmi budete mít vždy tuhle oblast přetíženu) což zcela normální a kdyby tomu tak nebylo normální by to nebylo.

Ale ať se vrátím zpět k těhotenským masážím.

Reflexní masáž samozřejmě není pro těhotnou ani pro miminko v bříšku žádoucí.

Děláte naprosto správně, že dáváte na svůj vnitřní pocit. Pokud je vám masáž plosek nohou příjemná, je příjemná i vašemu miminku. Nijak uškodit nemůže. A kdo tvrdí že může, je to z důvodu toho, že chce být nejspíš zajímavý, či potřebuje hájit něčí zájem, aby se vám nedostávalo prevence, ale musela jste své neřešené potíže v těhotenství tak přetížených nohou řešit prostřednictví možností zdravotnického průmyslu.

V pozdějším období vašeho těhotenství, až se vám začne otevírat pánev, tak vás začne bolet v bederní oblasti zad a kyčelních kloubů, bude potom vhodné, aby váš manžel přešel i na masírování této oblasti. Na co si musí dát pozor, aby netlačil na ty tečky na bedrech, říká se jim esíčka (odborně sakro-iliákální neboli SI spojení, což je plochý klouby mezi křížovou kostí a pánví), a to i přes to, i když vám to může připadat úlevné. Je to místo, kde je velmi důležitý nerv, který při přetížení této oblasti může bolet, by se jeho mačkání jen podráždil, a pak by to bolelo ještě víc, ne-li to že by ho mohl podrážtit natolik že by mohl vnizknout zánět. Každopádně se ale ničeho ostatního nebojte, když bude masírovat jen měkké části vašeho těla, nemůže vám ani vašemu mimiskovi nijak ublížit, aniž je-li pouhým laikem v oboru masérství. Masáže jsou na tomhle světě od dob vzniku lidké civilizace, lidi se masírují od té doby co jim narostly ruce. V některých zemích k tomu používají i nohy. Nikdo z těchto lidí neměl žádný kurz nebo atest masáže provádět. Je to jen propaganda aby se lidi báli sebe dotýkat, ptprotože by si mohli ublížit. Kdyby se více dotýkali a dělali by si příjemně určitě by se méně válčilo a zabíjelo. Ani neví jak to bolí. A masáže? Když je udělaná příjemně nemůže nikdy ublížit nikdy. Za tohle tvrzení klidně položím svůj vlastní život jtak jak jsem už dvacet let masérem.

Partnerská masáž je velmi žádoucí. Prohlubuje partnerský vztah, zlepšuje komunikaci. Říkejte si vzájemně, co je komu a jak příjemné. Dávejte ale přitom bacha na to, abyste manžela nepodráždila, protože víte jací muži jsou. Nejsou moc rádi, když se jim kecá do toho co dělají. Ale můžete využít svého ženského důvtipu a taktně mu naznačit, že kdyby vám to dělal takhle..., to by se vám moooc líííbilo. Na to určitě bude slyšet, (to funguje při čemkoliv) jste přece jeho partnerka, která pod srdíčkem nosí jeho potomka.

Přeji pěkný den Honza



Jan Samiec - 14.6. 2012 11:16
... a samozřejmě jsem zapoměl na hlavní věc, ale ta je vám snad jasná i bez mého vysvětlení, že nesmíte ležet při masáži na břiše. Manžel vás může masírovat zboku, v vsedě nebo vleže na zádech. A samozřejmě nemasírovat břicho. To si masírujte sama nebo spíš jen natírejte ojlejíčkem aby vám nevzniklo mnoho strií.



Janečka - 14.6. 2012 13:21
Velice děkuji za vyčerpávající odpověď. Dost jste mne uklidnil, neboť jsem slyšela že nevhodným masírováním nohou, zejména plosek a kotníků je možné způsobit potrat... Manžel je laik, ale masírujeme se pouze tak, aby nám to bylo vzájemně příjemné :-)



Jan Samiec - 16.6. 2012 18:28
Potom není co zkazit ani jak ublížit. Jsem rád že jsem rozptýlil vaše obavy, protože obavy a různé druhy strachů mají hodně silnou energii-sebedestruktivním motivem, kterým si člověk může leccos nepříjemného sám přivolat a přivodit. Měl jsem klientku, která tak chorobně žárlila, na své partnery, protože ji vždycky opustili. Ale problém byl v tom, že žárlila aniž, aniž by měla důvod. Taky jeden druh strachu. Protstě se tak nějak neuměla své žárlivosti zbavit, až nakonec o své milé nakonec skutečně přišla. Byla totiž skálopevně přesvědčená, že musí neustále dávat najevo, jak je jen ten její jen její a jak jí na něm záleží a že ho nikomu nedá, že je to nakonec samotného přestalo bavit. To jen pro vysvětlení jak může strach způsobit nepříjemnosti. Nenechte se vmanipulovat do žádných spekulací. Když budete poslouchat svůj vnitřní hlas, ten vás vždy povede správnou cestou. Všechny malé děti to znají, že když nevíš kudy kam, tak poslechni hlas svého srdce. Že?

Pěkný den



Aja - 16.4. 2013 11:02
Myslím, že se kolem masírování v těhotenství dělá trochu zbytečný rozruch. Při prvním těhotenství jsem chodila na masáže zad, šíje a nohou úplně stejně jako kdybych těhotná nebyla (včetně 1. trimestru) a bez problémů. Nyní jsem opět těhotná, 3. měsíc, na masáži jsem byla včera už po třetí a bez problémů. Jediné, co je třeba hlídat, je tlak v bederní oblasti. Jinak při masáži ležím tradičně na břiše, nepřináší to žádné potíže. Dokonce nevadí ani Olej 31 z Justu, který obsahuje některé "kontraindikované" éterické oleje. Jsem toho názoru, že pokud se to s oleji nepřehání, neměl by se vyskytnout problém (přečetla jsem na toto téma mnoho literatury).



Jana - 12.5. 2013 21:56
Asociace českých aromaterapeutů pořádá kurz lektorky Broni Hradecké - Péče o ženu v těhotenství a při porodu. Mohu doporučit!



machy - 3.1. 2014 21:03
Pro Áju, máte pravdu, ale jenom částečně. Těhotná žena v prvním trimestru ještě nemá zvětšené břicho, tak si může lehnout na břicho, ale potom časem je to problém.Nemáte pravdu v tom, že si masér může dělat co chce, já bych byl v případě těhotné ženy opatrný.Asi by nebylo na škodu si nechat předložit vyjádření gynekologa.



mila - 5.5. 2014 11:29
Dobry den,trpim bolestmi zad,na rehabilitacich mi zjistili skoliozu a "vypadavani" spodnich zeber (odtud me dennodenni potize s dychanim vc. buzeni se uprostred noci a nemoci se nadechnout). Rehabilitace mi skoncily a potize neustaly,a tak me manzel nekolikrat promasiroval zada, spis razantne na me vyslovne prani - vim ze to neni reseni, ale pro danou chvili se dostavila jakas takas uleva...dokonce mi "natahoval" zada - zahaknout se vzajemne za lokty a pres manzelovy zada jsem se prohnula... cvicila jsem podobne protahovani zad i na mici. Jenze prave v teto dobe neodbornych masazi jsem uz byla na zacatku tehotenstvi. Mohlo to plodu nejak ublizit? Mam za sebou ultrazvuk 5tt,ale srdicko jeste nebilo... pro pretrvavajici potize jsem se objednala k maserovi,mam masaz radeji odlozit az po prvnim trimestru? Bojim se,ze jsem neco zkazila,jak by neodborna masaz a protahovani mohlo event. poskodit plod? Dekuji za vas nazor a shovivavost



Carotka - 7.5. 2014 13:34
Dobrý den Milo, první 3 měsíce těhotenství jsou nejkritičtější období a žena by na sebe měla dávat největší pozor. To vám řekne každý lékař, ale pravdou je že každé těhotenství je jiné a každá žena ho snáší jinak. Spousta žen dělá různé věci, které mohou ublížit plodu dokud nezjistí že jsou těhotné (alkohol, kouření, nevhodné cvičení...). Ale pokud toho nechají hned jak to zjistí tak to většinou nemá vliv. Dokud vám doktor neřekne že je něco špatně, tak bych se s tím netrápila.
Masáže se všeobecně nedoporučují v prvním trimestru, ale pokud máte velké problémy se zády tak bych vám masáž doporučila. Pro váš klid bude asi nejlepší když se poradíte s lékařem, jestli vám masáž doporučí nebo ne. V každém případě upozerněte maséra, že jste těhotná.



Pavel - 30.5. 2014 19:48
Chtel bych se zeptat s profesionalniho hlediska- jak konkretne je to s tehotenskymi masazemi osetrene? Jde mi o to, zda je nutnost certifikat mit (z duvodu zakona, narizeni a podobne) nebo je to z hlediska kontraindikaci a je tedy spise "lepsi" tuto nadstavbu znat?

Moc dekuji za Vasi odpoved a Vas cas.

Hezky den!



Šimonka - 30.5. 2014 23:03
mně se u těhotných osvědčily tejpy, nic jiného neprovádím. i vůně mohou způsobit děložní stahy.....je toho více.



Petr Němec - 31.5. 2014 08:43
Dobrý den Pavle, já jsem absolvoval kurz masáží těhulek a pan doktor, který kurz vedl řekl jednu velkou pravdu a to že těhotenství není nemoc. Když se budoucí maminka cítí dobře, klidně masírujte. Určité kontraindikace tu však jsou, proto doporučuji absolvování kurzu, tam se vše dozvíte, právě třeba i o vhodném používání olejů atd. Práce s těhulkama je úžasná a uvidíte jak se vám budou vracet. Většinou poprvé přichází s menší obavou, ale když si s nimi nejdřiv popovídáte, vysvětlíte jak těhotenská masáž probíhá, tak věřte, že pak se jich do porodu "nezbavíte" :-) Za leta praxe mám i zpětnou vazbu, že tato miminka jsou pak klidnější, dobře spí atd. To je ale i o následné péči po porodu, kdy maminky učíme masáž novorozenců. Držím palce



Romana - 31.5. 2014 12:47
Já bych těhotnou nemasírovala - maminka může být zcela zdravá, pak se něco stane (možná né díky masáži) a co ji napadne - ha, může za to ta masáž...Myslím, že za to popotahování to nestojí.

Jinak souhlasím - těhotenství není nemoc, ale přeci jen je to "jiný stav".



Jan Samiec - 2.6. 2014 16:27
... dovolím si taky svůj pohled na věc. Plně souhlasím s panem Němcem, mám stejné zkušenosti. Jen bych doplnil jednu věc, nás učili, že v prvním trimestru jsou masáže zakázané. Je to velmi složité období jak pro maminku, tak vyvíjející se plod. Jde spíš o energetické věci, kdy do právě vznikající vazby mezi matkou a dítětem by měl fyzicky zasahovat maximálně tatínek. Jen opakuji co mně učili. Tohle ctím, a těhulky si rády počkají na konec prvního trimestru, a jak už uvedl pan Němec do konce těhotenství jsou vděčnými klientkami, které se rády vracejí. Zeragistroval jsem zde popis situace jední maminky, která říkala, že se natahovala přes manželova záda, snad to plodu neublížilo, ale už tohle nedělejte. Ženy v těhotenství by neměly, jak nás učili, dokonce ani protahovat ruce nad halvu. Tedy v pozdějších fázích těhotenství. Je to logické. Padlo zde slovo i tejpy, zajímalo by mně jakých partií se to týká. Chápal bych kotníky a kolena.



Jan Samiec - 2.6. 2014 16:34
ještě odpověď pro Pavla. Ze zákona nemusíte mít certifikát na masáže těhotných. Zákon vymezuje jao nutnost pro masérské služby pouze kurzy akreditované ministerstvem školství, zda přijdou na kurz těhotné nemusí být kurz ze zákona nutný. Ale než se začne těhotné masírovat doporučoval bych si na kurz masáží těhulek zajít, ať víte jak s maminkami pracovat, kontraindikace a pod.. Je to logické.



Šimonka - 4.6. 2014 16:49
ještě k tejpování, jak zněl dotaz - které partie se tejpují - hlavně záda a může být i podbřišek ,pokud břicho hodně rychle kleslo. :-) celkem dobře je to vyobrazené na FB https://www.facebook.com/tejpovani.cz?fref=ts



Pavel - 4.6. 2014 19:10
Moc dekuji vsem! Je to potvrzeni toho, co jsem predpokladal,lec i tak se radsi zeptam. Vsem hezky den a at se dari!



Jan Samiec - 9.6. 2014 14:22
Děkuji Šimocnce za zajímavý odkaz na tejpování. Velicen dobrý se dovědět něco nového. Vzhledem k tomu, že schopnost cvičení těhulek je velmi omezená, jistě tejpy mohou být jedna z možností jak jim pomoci s potížemi, s nimiž se v období těhotenství potýkají.



Šimonka - 9.6. 2014 22:32
dík. :-)



tomas - 11.6. 2014 19:14
Naco si davat pozor pri masazi dojciacej mamicky. Ide o masaz chrbta. Dik.



Nela - 15.7. 2014 15:27
Dobry den, jsem teprve ve 4tt a vcera jsem byla na kosmetice a kosmeticka mi provadela masaz krku, obliceje, vcetne lymfy na krku. Az pote me napadlo, ze by to treba mohlo byt skodlive. Prosim uklidnete me, ze se nemohlo plodu nic stat. Masaz trvala priblizne 15 minut. Moc dekuji za odpoved. Nela



Roman - 15.7. 2014 18:45
Dôležité je, ako ste sa cítila. Mimochodom kozmetičky, ktorá neprešli masérskym kurzom, sú vcelku odvážne. A pri lymfodrenáži ani nehovorím, opýtajte sa jej na tok lymfy na tvári, hlave, terminuse a podobne...ale možno to bola výnimka. My čo sme mali na kurzoch kozmetičky, tak robili antimasáže. Osobne si myslím, že hladkanie po tvári a krku Vám neublíži.



machy - 15.7. 2014 22:55
Odborná literatura říká, že ženy v pokročilejším stadiu těhotenství se má těhulka masírovat v leže na boku. Já si to nějak nedovedu představit takto masírovat třeba záda. To si ji raději nechám sednout do klekačky a i tak masírovat záda je docela oříšek.



Kamila - 16.7. 2014 12:40
Nelo, myslím, že to bude dobré, jak píše Roman, tak většinou kosmetičky provádí spíš jen takovou obličejovou masáž a ne přímo lymfodrenáž a i kdyby to lymfodrenáž opravdu byla, tak je jen důležité, aby Vám provedla základní uvolnění na krku a v nadklíčku. Pokud se jinak cítíte dobře, tak opravdu není čeho se bát. Obecně se lymfodrenáž v těhotenství naopak doporučuje, pokud to není těhotenství patologické.



Petr Němec - 16.7. 2014 15:12
Machy, masírování v leže na boku je skvělé, vypolohujete si klientku, bříško se vypodloží a pak v pohodě masírujete. Dříve jsem také používal klasickou klekačku, ale dostat tam maminku s větším bříškem je oříšek a ani to pro ní není pohodlné. V poloze na boku tak krásně promasírujete jak nohy tak záda. Petr



Roman - 16.7. 2014 21:03
V UK jsem řešil i masáž těhotné na obyčejné židli, kde byla opřená hlavou o polštář a opěradlo, ale to bylo akutní :) Jinak běžně to dělám jak Petr, je to pohodlné pro maminky, jen střídají leh na jednom a druhém boku. A líbí se, moc se to líbí. Ano, pro mne to není moc ono, ale co bychom pro bříška neudělali.



Jan Samiec - 29.8. 2014 23:21
Ano, přesně tak, souhlasím s Petrem i Romanem. Existuje i taková pěkná pomůcka, které se říká banán. Je to takový podlouhlý polštář, kterým masírované těhulce podložíme hlavu na boku, dáme jí ho mezi kolena, prostě takový muchlánek, který obejme svým tělem aby se cítilo pohodlněji. Dá se sehnat na nějakých shopech s masérskými pomůckami, stojí různě podle zvoleného materiálu.

Nohy jsou při tomto masírování na boku samozřejmě pokrčené do pravého úhlu (poloha plodu), aby v těle nebylo napětí a cítilo se bezpečně.

A co se týče zad, tak to jen předpokládá u masér ohnout hřbet do trošku nepřirozené polohy, ale dá se i čapnout, nebo dokonce jsou-li k tomu prostředky masírovat na zemi na žíněnce v kleče, jak je tomu při shiatsu masáži. Těhulka se cítí i bezbečněji než na stole. Důležité je připravit prostředí, aby bylo heboučké plno polštářků, teploučko, musíme si uvědomit, že nemasírujeme jen těhulku, ale taky to malé v bříšku. Prostě dělat pomyšlení. Ptáme se těhulky zda se plod při masáži nějak pohybuje, protože pokud je vše v pořádku odpočívá jako maminka, pokud je zvyšený pohyb plodu, značí to, že mu naše masírování není úplně příjemné. Obzvláště na to musíme dbát u masírování plosek nohou, kdy jde masérova energie stimuluje přímo vnitřní orgány, pro maminu to může být hodně příjemné, protože nohy jsou v těhotenství velmi přetížené a nezvyklé nosit takovou váhu. To mimčo to neví a může tedy reagovat trošku jinak než jeho mamina. :-)



ruze - 23.10. 2014 21:32
Dobry vecer,jsem v 11 tydnu tehotenstvi.od malicka trpim migrenami.v tehot.se bolest jeste vice zhorsila.mam vyhrezlou krcni a bederni plotenku.tak ze to bude asi od toho?pomohou mi nejake masaze?jake.nevim jestli muzu vubec nejake podstoupit kdyz jsem tehotna.nebo muzu uzivat nejake bylinky?nebo co nejaky doktor?treba i čínsky lekar?proste nekoho kdo mi muze pomoct.diky moc za radu a pomoc.



Petr Němec - 24.10. 2014 08:51
Hezký den neznámá ruze, na masáže můžete chodit po skončení prvního trimestru. Doporučoval bych vybrat maséra, který má certifikát na těhotenské masáže. Z praxe ale doporučuji akupunkturu, je to účinější. O bylinkách se dá také uvažovat, ale ty by Vám měl předepsat terapeut na základě Vašeho obrazu. Petr



ruze - 24.10. 2014 09:24
Dekuji Petre N.za radu.vis o nekom kdo se zabejva treba tou akupunkturou?mas s tim nejake zkusenosti?dekuji moc za info.



Petr Němec - 24.10. 2014 10:22
Ano, zkušenosti s akupunkturou mám, záleží na tom odkud jste. Můžete mi případně napsat na mail pnemec@volny.cz a pošlu odkaz na terapeuta. Tady by to byla reklama :-) . Petr



ruza - 24.10. 2014 10:25
ok.



machy - 25.10. 2014 22:38
Názory se dost rozcházejí, není nic jednoduššího řešit každý případ individuálně. Každá těhotná žena má jiný průběh těhotenství a proto by si měl masér vyžádat doporučení od gynekologa. A ještě jedna věc- Někdo tam v několika případech řekl, že se reflexní masáží jak plosky nohy nebo někde na těle může způsobit potrat, není to trochu přitažené za uši? To se mě nějak nezdá.



Maca - 22.3. 2015 12:29
Dobry den.som v 9tt.bolia ma krize kostrc a klby.manzel ma masiroval v tejto oblasti.az potom som sa dozvedela ze sa to nesmie.nebola to silna masaz ale ani hladkanie.citila som sa vyborne.ale stlacal mi aj krize.bolo to pred 2dnami.prejavilo by sa to uz niejak?mohlo by to sposobit aj zamlknuty potrat?a este by som sa chcela spytat ktore body sa v tehotenstve nesmu stlacat na nohe?tuto masaz praktizujeme uz davnejsie.



Madoka - 23.3. 2015 18:02
Zdravím, sama kurz reflexní masáže nemám, tato informace pochází od kolegyně, která je čerstvou absolventkou... a prý by mělo jít o oblast okolo vnitřního kotníku, kterou prý mají všechny ženy lehce napuchlou (je to oblast dělohy) a v těhotenství by se měla jen lehce hladit.



Radana - 22.6. 2015 10:57
Ahoj. Já mám kurz masáže těhotných ve škole Zázraky duše Ostrava lektor Monika Deáková.Nedoporučuji sahat na těhule pokud nemáte kurz. Jsou zde kontraindikace,spoušťové body, míchání a nabídka oleje těhotné ženě.Polohování ženy. Učí se masáž celého těla,záda,šíje,břicho,hrudník,nohy zepředu ze zadu,ruce.Prostě kompletka.Co se týče dotazu tak záda se nemasírují v sedě na stoličce,ale v leže na boku.Žena je vypodložena polštáři a masíruje se jedna půlka zad a pak druhá.A i nohy se masírují zároveň v poloze na boku. je zakázáno jakékoliv protlačování zejména oblast paty a kotníku a také ramena. V podstatě se jedná o holistickou aromaterapeutickou masáž.



Veronika - 27.10. 2016 12:10
Smim masirovat lavovymi kameny tehotnou zenu v 7.tydnu tehotenstvi?

Diky



Jan - 28.3. 2017 21:21
Já nevím, ale radši bych na masáž nechodil, pouze na těhotenskou



ERika - 24.4. 2017 20:48
Ano, masaz bych vynechal. tu si uzijes az bude miminko venku :)



Jana - 26.4. 2017 12:35
Já jsem byla na masáži jako netěhotná, bylo to super, hodně mi pomohla, poté u stejného fyzioterapeuta v cca 5. tydnu těhotenství. Po masáži jsem ještě tu noc potratila, i tak si myslím, že to je dáno spíše vývojovou vadou embrya, ale už bych to znovu nepokoušela, měla jsem pouze masáž šíje, a to nijak do hloubky, pohoda. Tak to jen tak moje zkušenost.



sabina - 1.5. 2017 21:18
Masaze jsou perfektni ale musi byt kvalitne udelane



Nový příspěvek:

Vaše jméno: 
Text: 
Ochrana proti spamu. Kolik je čtyřikrát čtyři?

 
 

Hlavní město Praha Středočeský kraj Zlínský kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Jihomoravský kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Liberecký kraj Ústecký kraj Plzeňský kraj Karlovarský kraj